storytelling przykłady

Storytelling – przyk┼éad marketingu narracyjnego. Na czym to polega?

Trudno znale┼║─ç kogo┼Ť, kto nie spotka┼é si─Ö z koncepcj─ů storytellingÔÇÖu. Co to tak naprawd─Ö jest? Dos┼éownie oznacza tworzenie, opowiadanie historii, kt├│ra urzeka odbiorc├│w, pozwalaj─ůc zbudowa─ç kontekst wok├│┼é czego┼Ť i lepiej to zrozumie─ç. Storytelling, zwany te┼╝ popularnie marketingiem narracyjnym, jest narz─Ödziem wykorzystywanym przez wiele firm. Daje mo┼╝liwo┼Ť─ç przyci─ůgni─Öcia uwagi, ale w nienachalny spos├│b, bez bezpo┼Ťredniego przekonywania klient├│w do zakupu produktu.

Czym jest storytelling?

W rzeczywisto┼Ťci storytelling nie jest nowym zjawiskiem. Historie s─ů zawsze opowiadane, a zdobyta wiedza jest przekazywana przysz┼éym pokoleniom. Dzi─Öki tym informacjom ┼éatwiej nawi─ůza─ç kontakt z klientami, odnie┼Ť─ç si─Ö do ich emocji, a nast─Öpnie zbudowa─ç siln─ů wi─Ö┼║. Storytelling staje si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů kreowania wizerunku marki, a dobrze przemy┼Ťlane mo┼╝e by─ç prezentowane w pozytywny spos├│b. Cz─Östo pos┼éuguje si─Ö skoncentrowanymi na cz┼éowieku opowie┼Ťciami o swojej transformacji i zachowaniu. Cz─Östo pojawiaj─ů si─Ö tu motywacje do pora┼╝ki, pope┼éniania b┼é─Öd├│w i wyci─ůgania wniosk├│w na przysz┼éo┼Ť─ç. Na temat storytellingu warto te┼╝ przeczyta─ç w tym miejscu: https://skutecznycontent.pl/storytelling/.

Zasady, o kt├│rych warto pami─Öta─ç

Je┼Ťli chcesz zbudowa─ç trwa┼é─ů, wyj─ůtkow─ů relacj─Ö z odbiorcami poprzez storytelling, musisz pami─Öta─ç o kilku wa┼╝nych zasadach. Najwa┼╝niejsze jest dzia┼éanie pod wp┼éywem emocji, historia musi pozostawi─ç ┼Ťlad w umy┼Ťle klienta, inaczej strategia nie zadzia┼éa. Tylko informacja emocjonalna jest zapami─Ötywana na d┼éugo i wywo┼éuje oczekiwan─ů reakcj─Ö. Warto zastanowi─ç si─Ö, jak widzowie poczuj─ů si─Ö, gdy poznaj─ů histori─Ö. Cz─Östo opowiadanie historii sprawia, ┼╝e si─Ö poruszasz lub ┼Ťmiejesz, ale mo┼╝e te┼╝ odwo┼éywa─ç si─Ö do innych emocji. Wiele zale┼╝y tu od sensu przedstawianej historii i efektu, jaki ma ona zapewni─ç.

Opowiadanie historii w marketingu

Osoby zajmuj─ůce si─Ö marketingiem wiedz─ů, ┼╝e storytelling pomaga nawi─ůza─ç kontakt z klientami, co prowadzi do lepszej sprzeda┼╝y. Badania pokazuj─ů, ┼╝e 56% konsument├│w twierdzi, ┼╝e historie marek wp┼éywaj─ů na ich decyzje zakupowe.

Ale co to za historie? Chodzi o to, aby opowiedzie─ç o swoim produkcie w spos├│b, kt├│ry zwi─Ökszy wiedz─Ö klienta w okre┼Ťlonym obszarze. Wszystko sprowadza si─Ö do stworzenia wizerunku marki. Je┼Ťli kontekst, kt├│ry rozbudza wyobra┼║ni─Ö, zostanie zbudowany wok├│┼é produktu (lub us┼éugi) oferowanej przez firm─Ö, to mo┼╝na sk┼éoni─ç potencjalnych klient├│w do zapoznania si─Ö z ofert─ů firmy w atrakcyjny spos├│b, a co najwa┼╝niejsze ÔÇô wytworz─ů wok├│┼é niej okre┼Ťlone skojarzenia. Opowiadanie historii w marketingu polega na tworzeniu popytu. Za┼é├│┼╝my na przyk┼éad, ┼╝e firma chce sprzedawa─ç s┼éuchawki. Mo┼╝esz przekona─ç potencjalnych klient├│w, ┼╝e s┼éuchawki s─ů ┼Ťwietne. Wystarczy stworzy─ç histori─Ö ÔÇô przedstawi─ç bohatera, kt├│ry przemierza t─Ötni─ůce ┼╝yciem miasto, je┼║dzi na rowerze, czy sp─Ödza czas w domu s┼éuchaj─ůc muzyki, kt├│rej nie chc─ů s┼éysze─ç pozostali lokatorzy mieszkania. Nagle bohater kupi┼é s┼éuchawki i jego ┼╝ycie sta┼éo si─Ö ┼éatwiejsze. Kto by nie chcia┼é si─Ö tak czu─ç?

Storytelling ÔÇô przyk┼éad ┼Ťwiadomego tworzenia

Storytelling i tworzenie jego historii nie oznacza, ┼╝e s┼éuchasz i wch┼éaniasz dok┼éadnie to, czego chcesz. Prawda jest taka, ┼╝e nie masz pe┼énej kontroli nad histori─ů swojej marki. Twoja historia jest cz─Ö┼Ťci─ů twojej komunikacji. Cz─Ö┼Ť─ç tego, jak ludzie postrzegaj─ů to, co komunikujesz. Chocia┼╝ mo┼╝e to by─ç frustruj─ůce, wa┼╝ne jest, aby┼Ť kontrolowa┼é to, co mo┼╝esz kontrolowa─ç. Bo storytelling = przyk┼éad ┼Ťwiadomej kreacji. Je┼Ťli nie promujesz historii swojej marki, ludzie b─Öd─ů o Tobie pisa─ç. Jest jeszcze gorzej, gdy ca┼ékowicie ci─Ö ignoruj─ů.

Historia Twojej marki to po┼é─ůczenie wielu element├│w. Chodzi o to, kim jeste┼Ť, na czym ci zale┼╝y, co robisz, jak pomagasz innym itp. Twoja historia marki daje r├│wnie┼╝ ludziom odpowied┼║, dlaczego powinni si─Ö z Tob─ů skontaktowa─ç. Przyk┼éad bezprecedensowego sposobu na rozpocz─Öcie rozmowy z lud┼║mi poprzez tre┼Ť─ç. Niezale┼╝nie od tego, czy publikujesz je na swojej stronie internetowej, w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, czy wysy┼éasz je poczt─ů e-mail.

Czy storytelling jest skuteczny? 

Dzielenie si─Ö histori─ů marki to jeden z najskuteczniejszych sposob├│w na przyci─ůgni─Öcie uwagi, zaanga┼╝owanie i zach─Öcenie ludzi do zakup├│w. Storytelling sprawia, ┼╝e przekazy reklamowe s─ů bardziej anga┼╝uj─ůce i interesuj─ůce dla odbiorc├│w. Przykuwa uwag─Ö, wzbudza emocje i inspiruje do dzia┼éania, aby osi─ůgn─ů─ç cele wyznaczone przez korzystaj─ůce z niego marki. Marketing narracyjny mo┼╝e by─ç z powodzeniem stosowany nie tylko przez najwi─Öksze przedsi─Öbiorstwa, ale tak┼╝e przez mniejsze firmy, tak┼╝e te dopiero wchodz─ůce na rynek. W tym przypadku sukces zale┼╝y przede wszystkim od kreatywno┼Ťci, wiarygodno┼Ťci i dostosowania si─Ö do przekazu odbiorcy. Op┼éaca si─Ö wy┼éamywa─ç z normy i szuka─ç nietypowych pomys┼é├│w. Powoduje to niespodzianki i u┼éatwia zapami─Ötanie przekazu.

Leave a Comment

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *