ceo

Jak wygl膮da podzia艂 obowi膮zk贸w w firmie?聽

Przedsi臋biorstwo, to 偶ywy organizm, kt贸ry sk艂ada si臋 z os贸b piastuj膮cych r贸偶ne stanowiska. W zale偶no艣ci rodzaju firmy, wyr贸偶nia si臋 w jej strukturach r贸偶ne szczeble i dzia艂y. Co wa偶ne, drabiny poszczeg贸lnych przedsi臋biorstw mog膮 znacznie r贸偶ni膰 si臋 od siebie i nie jest to nic dziwnego. Jak wygl膮da podzia艂 obowi膮zk贸w w firmie? 

Struktura organizacji firmy 

Struktura organizacyjna firmy to nic innego jak hierarchia, kt贸ra w jasny spos贸b okre艣la zakres obowi膮zk贸w, za kt贸ry odpowiada ka偶da zatrudniona osoba oraz spos贸b powi膮zania pracownik贸w. Struktura u艂atwia przep艂yw informacji i pomaga unikn膮膰 chaosu, zw艂aszcza w du偶ych i 艣rednich przedsi臋biorstwach. Dost臋p do drabiny powinien mie膰 ka偶dy pracownik, poniewa偶 usprawnia to prac臋. Obecnie, w firmach struktura zawiera nie tylko personalia pracownika, ale te偶 dane kontaktowe, czas pracy i inne przydatne informacje. Zatem wszystkie potrzebne dane znajduj膮 si臋 w jednym miejscu. 

Rodzaje struktur organizacyjnych 

Jak ju偶 wspomniano, firmy r贸偶ni膮 si臋 mi臋dzy sob膮. G艂贸wnym powodem powstawania rozbie偶no艣ci s膮 profile dzia艂alno艣ci przedsi臋biorstw. Struktura organizacji p艂aska, zwykle wyst臋puje w ma艂ych firmach. Pracownicy s膮 bezpo艣rednio pod CEO, czyli osob膮 pe艂ni膮c膮 najwy偶sz膮 funkcje w firmie. Struktura nazywa si臋 p艂aska w艂a艣nie ze wzgl臋du na to, 偶e jest w niej niewiele stopni. Struktura organizacji liniowa to taka, gdzie na samej g贸rze znajduje si臋 CEO, jednak zarz膮dza on kierownikami na ni偶szym szczeblu. Dopiero mened偶erowie pod dyrektorem generalnym zarz膮dzaj膮 pracownikami. Struktura organizacji funkcjonalna powsta艂a aby zniwelowa膰 s艂abe strony struktury liniowej. Kierownicy, b臋d膮cy na stopniu pod CEO, s膮 osobami z r贸偶nych specjalizacji. W takiej organizacji pracownik nie ma bezpo艣redniego prze艂o偶onego, ale kilku, a ka偶dy z nich wydaje mu polecenia dotycz膮ce okre艣lonej specjalizacji. Nie ma idealnej struktury organizacji. Najwa偶niejsze, aby drabina hierarchii pomaga艂a w funkcjonowaniu przedsi臋biorstwa.聽

Role w przedsi臋biorstwie 

Ka偶de stanowisko w firmie nosi okre艣lon膮 nazw臋. Od jakiego艣 czasu polskie przedsi臋biorstwa przej臋艂y angielskie nazwy, kt贸re cz臋sto s膮 skr贸tami. Czasem ci臋偶ko po艂apa膰 si臋 w nazewnictwie, jednak nie jest to a偶 tak trudne. Przede wszystkim trzeba zacz膮膰 od ju偶 wspomnianego CEO. CEO to osoba na samej g贸rze struktury organizacji. Cz臋sto jest to w艂a艣ciciel, zw艂aszcza je艣li to ma艂a lub 艣rednia firma. W przypadku du偶ych firm, CEO to osoba zatrudniona do zarz膮dzania firm膮. Na ni偶szym szczeblu wyr贸偶ni膰 mo偶na kolejne stanowiska nazwane angielskimi skr贸towcami. CIO to polski odpowiednik dyrektora IT. Tutaj nie trzeba rozwodzi膰 si臋 nad tym, kim konkretnie jest taka osoba. To po prostu pracownik, zarz膮dzaj膮cy聽dzia艂em IT. Z kolei CFO to dyrektor finansowy, czyli osoba, kt贸ra jest na czele dzia艂u finansowego. COO to dyrektor operacyjny. Jest to osoba, kt贸ra na codzie艅 dba o to, aby firma zgodnie funkcjonowa艂a. Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest to zast臋pca CEO, jednak zakres jego obowi膮zk贸w obejmuje te偶 inne dziedziny.聽CTO to dyrektor do spraw technologi, a CSO to osoba piastuj膮ca stanowisko dyrektora dzia艂u sprzeda偶y. W prawie ka偶dej firmie wyst臋puje stanowisko CMO czyli dyrektor marketingu. Nie ma zasady, kt贸ra m贸wi, 偶e w ka偶dej firmie nale偶y stworzy膰 wszystkie wymienione stanowiska. Struktura i role dopasowywane s膮 tak, aby firma dobrze dzia艂a艂a. Niekt贸re ze stanowisk s膮 zwyczajnie niepotrzebne, a inne wr臋cz konieczne.聽

Leave a Comment

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *