Trudno znaleźć kogoś, kto nie spotkał się z koncepcją storytelling’u. Co to tak naprawdę jest? Dosłownie oznacza tworzenie, opowiadanie historii, która urzeka odbiorców, pozwalając zbudować kontekst wokół czegoś i lepiej to zrozumieć. Storytelling, zwany też popularnie marketingiem narracyjnym, jest narzędziem wykorzystywanym przez wiele firm. Daje możliwość przyciągnięcia uwagi, ale w nienachalny sposób, bez bezpośredniego przekonywania klientów do zakupu produktu.
Czym jest storytelling?
W rzeczywistości storytelling nie jest nowym zjawiskiem. Historie są zawsze opowiadane, a zdobyta wiedza jest przekazywana przyszłym pokoleniom. Dzięki tym informacjom łatwiej nawiązać kontakt z klientami, odnieść się do ich emocji, a następnie zbudować silną więź. Storytelling staje się częścią kreowania wizerunku marki, a dobrze przemyślane może być prezentowane w pozytywny sposób. Często posługuje się skoncentrowanymi na człowieku opowieściami o swojej transformacji i zachowaniu. Często pojawiają się tu motywacje do porażki, popełniania błędów i wyciągania wniosków na przyszłość. Na temat storytellingu warto też przeczytać w tym miejscu: https://skutecznycontent.pl/storytelling/.
Zasady, o których warto pamiętać
Jeśli chcesz zbudować trwałą, wyjątkową relację z odbiorcami poprzez storytelling, musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach. Najważniejsze jest działanie pod wpływem emocji, historia musi pozostawić ślad w umyśle klienta, inaczej strategia nie zadziała. Tylko informacja emocjonalna jest zapamiętywana na długo i wywołuje oczekiwaną reakcję. Warto zastanowić się, jak widzowie poczują się, gdy poznają historię. Często opowiadanie historii sprawia, że się poruszasz lub śmiejesz, ale może też odwoływać się do innych emocji. Wiele zależy tu od sensu przedstawianej historii i efektu, jaki ma ona zapewnić.
Opowiadanie historii w marketingu
Osoby zajmujące się marketingiem wiedzą, że storytelling pomaga nawiązać kontakt z klientami, co prowadzi do lepszej sprzedaży. Badania pokazują, że 56% konsumentów twierdzi, że historie marek wpływają na ich decyzje zakupowe.
Ale co to za historie? Chodzi o to, aby opowiedzieć o swoim produkcie w sposób, który zwiększy wiedzę klienta w określonym obszarze. Wszystko sprowadza się do stworzenia wizerunku marki. Jeśli kontekst, który rozbudza wyobraźnię, zostanie zbudowany wokół produktu (lub usługi) oferowanej przez firmę, to można skłonić potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą firmy w atrakcyjny sposób, a co najważniejsze – wytworzą wokół niej określone skojarzenia. Opowiadanie historii w marketingu polega na tworzeniu popytu. Załóżmy na przykład, że firma chce sprzedawać słuchawki. Możesz przekonać potencjalnych klientów, że słuchawki są świetne. Wystarczy stworzyć historię – przedstawić bohatera, który przemierza tętniące życiem miasto, jeździ na rowerze, czy spędza czas w domu słuchając muzyki, której nie chcą słyszeć pozostali lokatorzy mieszkania. Nagle bohater kupił słuchawki i jego życie stało się łatwiejsze. Kto by nie chciał się tak czuć?
Storytelling – przykład świadomego tworzenia
Storytelling i tworzenie jego historii nie oznacza, że słuchasz i wchłaniasz dokładnie to, czego chcesz. Prawda jest taka, że nie masz pełnej kontroli nad historią swojej marki. Twoja historia jest częścią twojej komunikacji. Część tego, jak ludzie postrzegają to, co komunikujesz. Chociaż może to być frustrujące, ważne jest, abyś kontrolował to, co możesz kontrolować. Bo storytelling = przykład świadomej kreacji. Jeśli nie promujesz historii swojej marki, ludzie będą o Tobie pisać. Jest jeszcze gorzej, gdy całkowicie cię ignorują.
Historia Twojej marki to połączenie wielu elementów. Chodzi o to, kim jesteś, na czym ci zależy, co robisz, jak pomagasz innym itp. Twoja historia marki daje również ludziom odpowiedź, dlaczego powinni się z Tobą skontaktować. Przykład bezprecedensowego sposobu na rozpoczęcie rozmowy z ludźmi poprzez treść. Niezależnie od tego, czy publikujesz je na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, czy wysyłasz je pocztą e-mail.
Czy storytelling jest skuteczny?
Dzielenie się historią marki to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi, zaangażowanie i zachęcenie ludzi do zakupów. Storytelling sprawia, że przekazy reklamowe są bardziej angażujące i interesujące dla odbiorców. Przykuwa uwagę, wzbudza emocje i inspiruje do działania, aby osiągnąć cele wyznaczone przez korzystające z niego marki. Marketing narracyjny może być z powodzeniem stosowany nie tylko przez największe przedsiębiorstwa, ale także przez mniejsze firmy, także te dopiero wchodzące na rynek. W tym przypadku sukces zależy przede wszystkim od kreatywności, wiarygodności i dostosowania się do przekazu odbiorcy. Opłaca się wyłamywać z normy i szukać nietypowych pomysłów. Powoduje to niespodzianki i ułatwia zapamiętanie przekazu.