badania nieniszczące

W jakich celach stosuje się badania nieniszczące?

Badania nieniszczące są tanie i skuteczne, jednak kiedy i jak dokładnie się je stosuje? Poznaj ich różne rodzaje i dowiedz się, czemu warto wprowadzić je do procedur swojego przedsiębiorstwa. W ten sposób poprawisz jakość swoich produktów!

Jak sama nazwa wskazuje, badania nieniszczące skupiają się na tym, aby sprawdzić konkretny przedmiot bez niszczenia go. Dzięki temu możesz bez problemu zweryfikować, czy nowo powstały produkt nadaje się na wypuszczenie na rynek. Czym one dokładnie są? Często wymagają wykorzystania specjalistycznego sprzętu, który znajdziesz w laboratoriach zajmujących się prowadzeniem tego typu testów. Ważne jednak, aby wybierać tylko te placówki, które cieszą się na rynku dużym zaufaniem.

Czym są dokładnie badania nieniszczące?

Badania nieniszczące nie są jedną techniką, a ich całym szeregiem, które pozwalają na wykrycie błędów w produkcie. Najczęściej stosuje się je w tych stworzonych z metalu, ale nie tylko. Zanim produkt trafi na rynek, warto skorzystać z przynajmniej 2–3 metod, dzięki którym upewnisz się, że wytworzony w twojej fabryce produkt na pewno jest bezpieczny i zdatny do użytku. Wśród tych badań można znaleźć np.:

  • badania ultradźwiękowe;
  • badania wizualne;
  • badania radiograficzne;
  • badania penetracyjne.

Badania nieniszczące – poznaj ich podział

Badania nieniszczące można podzielić na kilka rodzajów, w tym dwa podstawowe. Najlepsze efekty uzyskasz, jeśli będziesz je ze sobą łączyć. Najtańsze są badania powierzchniowe, które pozwalają na sprawdzenie, czy zewnętrzna część produktu jest na pewno w idealnym stanie oraz wykryć wady położone głębiej, jeśli swój początek mają na nawierzchni. Sprawdzają się przede wszystkim przy prostych bryłach, które są np. odlewami konkretnego kształtu. Istnieją jednak również metody objętościowe, które pozwalają zobaczyć, co znajduje się pod powierzchnią przedmiotu, nie naruszając struktury materiału. Zazwyczaj wymagają wykorzystania nieco bardziej zaawansowanych, a więc również droższych technologii.

Badania penetracyjne – gdy chcesz sprawdzić powierzchnię

Badania penetracyjne należą do badań powierzchniowych. W ich trakcie stosuje się trzy odczynniki, podobnie jak w przypadku wywoływania zdjęć analogowych:

● barwny bądź fluorescencyjny penetrant;

● wywołacz;

● zmywacz.

Dzięki temu wykorzystuje się zjawisko ruchu cieczy. Penetrant wnika wewnątrz wszystkich szczelin znajdujących się w przedmiocie, a ten jest następnie czyszczony w taki sposób, aby ukazać wizualnie jego wady. Dzięki temu można bez problemu wykryć niedoskonałości powierzchniowe, takie jak pęknięcia powstałe przy produkcji lub eksploatacji czy niechcianą porowatość. Badania te są dość popularne nie tylko przez wzgląd na stosunkowo niską cenę, ale także szybkość w przeprowadzeniu oraz wysoką skuteczność i łatwość wykonania.

Czym są badania ultradźwiękowe? To proste!

Badania ultradźwiękowe polegają na emitowaniu fal, które następnie wysyłane są w objętości  badanego produktu, przenikając przez niego i tworząc jego “mode”l. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy wewnątrz bardziej skomplikowanego mechanizmu któraś z części nie uległa zepsuciu lub awarii. Badania ultradźwiękowe są więc dość łatwe do wykonania, pod warunkiem, że laboratorium posiada odpowiedni sprzęt. Są tańsze od badań radiograficznych, a pozwalają w prosty sposób wykryć większość wad danego produktu. Dzięki nim będziesz mógł np. stworzyć mapę korozji wybranego przedmiotu, co ułatwi ci doprowadzenie go do dobrego stanu.

Badania nieniszczące wykonuj tylko w sprawdzonych miejscach

Wybierając laboratorium, które wykona dla ciebie badania nieniszczące, zwróć uwagę na znane i polecane miejsce. Sprawdzaj, jakie marki mu zaufały oraz jak długo funkcjonuje na rynku. Nie rezygnuj ze sprawdzenia opinii innych klientów. Dzięki temu bez wątpienia będziesz zadowolony z uzyskanych efektów i szybko będziesz mógł cieszyć się podwyższoną jakością produktów, które wytwarzasz w swoim przedsiębiorstwie.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.